De stichting

Uncle Sam's Foundation is een community-based stichting die geld inzamelt om een basisschool te bouwen en kinderen te ondersteunen met schoolgeld in het dorp Kirwanira in Uganda. De school zal basisonderwijs bieden aan de minder bevoorrechte kinderen, met name weeskinderen. Als de school eenmaal is gebouwd, zullen de leerlingen tegen zeer lage kosten naar de school gaan, zodat velen van hen het basisonderwijs kunnen betalen dat nodig is voor een mooie toekomst.
Tijdens Samuel's recente bezoek aan zijn geboortedorp kwam hij erachter dat 70% van de jonge kinderen het niet lukt om naar school te gaan. De belangrijkste reden is; veel van hun ouders zijn zwaar getroffen door Covid (overleden of banen verloren) en velen van hen zijn wezen door andere ziekten zoals aids. Anderen zijn kinderen van tienermoeders die op jonge leeftijd zijn verkracht of tot relaties zijn gedwongen.
Gezien het feit dat Samuel er als wees in geslaagd is om basisonderwijs te genieten door middel van donaties, geloof hij dat hij ook een platform kan creëren voor anderen om hun toekomstige kansen te vergroten.